معرفی اوراکل اپکس – oracle apex

نوشته شده توسط :
معرفی اوراکل اپکس – oracle apex

  ابزاری جهت تولید سریع نرم افزار های کاربردی تحت وب می باشد که به صورت یک بسته امکان نصب این محصول روی پایگاه داده اوراکل وجود دارد .نگاه جدید شرکت اوراکل نسبت به باقی ابزار های تولید نرم افزار این شرکت بیش از پیش در نسخه جدید این محصول نمایان شده است به طوری که این محصول فاقد پیچیدگی های بیش از حد در توسعه می باشد و بیشتر جهت سرعت دهی به فرآیند تولید نرم افزار های کاربردی تحت وب در نظر گرفته شده است در حال حاضر نیاز روز افزون به تولید شیوه متفاوتی از تعامل با کاربر مورد توجه قرار گرفته است به طوری که دیگر شیوه های قدیمی تعامل شرکت اوراکل نظیر Oracle form & report پاسخگوی نیاز کاربران نیست البته تلاش های شرکت اوراکل در نسخه های 11g مورد توجه قرار گرفت و بهبود های فرآوانی جهت ادامه فعالیت طبق روال گذشته انجام شد اما نسل جدید نرم افزار ها با فراهم آوردن مزیت های فرآوان شرکت اوراکل را تشویق به توسعه محصولی در زمینه تولید برنامه های کاربردی با سطح تعامل بالا کرد که منتج به توسعه یک محیط با امکانات فراوان توسعه برای ِبرنامه نویسان و همچنین خروجی قابل قبول برای کاربران شد. 

 

اما برنامه نویسان چه چیزی را باید در هنگام شروع به اوراکل اپکس در نظر بگیرند؟ چه ویژگی هایی را می توان بیان کرد؟ در ادامه به ۱۰ ویژگی بارز اوراکل اپکس اشاره خواهیم کرد:

 

۱ . از هر جایی و در هر زمانی

برای توسعه و Develop برنامه ها در اوراکل اپکس تنها به یک مرورگر نیاز دارید تا از هر جایی و بر روی هر پلتفرمی بتوانید اقدام به توسعه و Develop کنید. هر جایی اوراکل نصب باشد، اپکس آنجا حاضر است! دسترسی به تمامی Object های دیتابیس از همین مرورگر امکان پذیر است، تولید برنامه ها، صفحات، گزارشات و هر آنچه در برنامه خود نیاز دارید، مدیریت تیم توسعه و هماهنگی بین آنها، پیگیری خطاها، پیگیری کارهای محول شده، … همه و همه از طریق مرورگرتان در دسترس شماست.

 

۲ . سرعت بالای پیاده سازی و توسعه برنامه ها

با داشتن محیط توسعه ای که کشیدن و رها کردن ماژول ها و آیتم های موردنیازتان را در مرورگر فراهم می کند، خصوصیاتی که تنظیم آن ها بسیار ساده و سریع است، عدم نیاز به نگرانی در مورد Session Management، امنیت و Auditing و …، عدم نگرانی در مورد رابط کاربری، امکان اضافه کردن کدهای Javascript بدون نوشتن کدهای جاوااسکریپت، دسترسی به بیش از ۱۳۰ پلاگین از پیش آماده شده، امکان توسعه و اضافه نمودن ماژول های خود به محیط اپکس و مدیریت یکپارچه تیم توسعه، زمان توسعه و Develop بسیار کوتاه خواهد بود.

 

۳ . عدم نیاز به یادگیری زبان جدید و صرف زمان و هزینه بالا

افراد تیم توسعه شما مسلط به زبان PL/SQL هستند؟ بنابراین نیمی از راه را طی کرده اید. برای برنامه نویسی در محیط اوراکل اپکس، می توانید بر مهارت تیم توسعه خود در PL/SQL تکیه کنید، چرا که زبانی که در اوراکل اپکس نیاز دارید نیز PL/SQL است. هزینه و زمان یادگیری PL/SQL نیز به مراتب کمتر از دیگر زبان ها مانند جاوا است.

 

۴ . کارایی بالا

با داشتن یکی از قویترین و سریعترین دیتابیس های جهان به عنوان پشتیبان در پشت سر خود، اجرای برنامه ها در اوراکل اپکس که در دل این دیتابیس قدرتمند اجرا می شود، سربار بسیار ناچیز و ثابتی خواهد داشت، بنابراین Query که در دیتابیس ۳۰ ثانیه زمان می برد، در اپکس نیز تقریبا همان ۳۰ ثانیه زمان را خواهد برد.

 

۵ . عدم نیاز به یادگیری جاوا اسکریپت به عنوان زبان سمت کلاینت

آیا برای انجام بسیاری از کارها در سمت کلاینت (برنامه نویسی سمت کلاینت) نیاز به دانستن جاوااسکریپت است؟ دانستن AJAX چطور؟ خبر خوب این است که بدون نیاز به نوشتن حتی یک خط کد جاوااسکریپت می توانید آنچه نیاز دارید را بدست آورید، کافی است به اوراکل اپکس اطمینان کنید تا آنچه می خواهید را برایتان میسر کند. هرچند دانستن جاوااسکریپت توانایی و قدرتی فراتر به شما خواهد داد و یادگیری آن توصیه می شود، اما با ویژگی فوق العاده ای با نام Dynamic Actionکه در اپکس ۴ معرفی کرده است، نوشتن کدهای جاوااسکریپت و اجرای AJAX برایتان سهل و آسان خواهد بود.

 

۶ . گزارش سازی پیشرفته و راحت

آیا می دانید ۹۰ درصد داده هایی که در جهان تولید و ذخیره شده است، مربوط به یک سال اخیر می باشد؟ با این حجم بالای داده ها، مشکل اصلی نمایش آن هاست. با استفاده از Interactive Report می توان به راحتی نماهای مختلفی از داده های ذخیره شده را برای کاربران نمایش داد تا کاربران بتوانند خود با داده ها تعامل داشته و به فرمت های مختلف آن را مشاهده نمایند و یا برای خود ذخیره نمایند.

 

۷ . امنیت بالا

از دیدگاه امنیت، برنامه های APEX نیز با همان آسیب پذیری هایی که دیگر برنامه های وب که بر اساس تکنولوژی هایی همچون PHP، ASP.NET و Java نوشته می شوند، مواجه است. حملات Cross Site Scripting به همراه SQL injection جزو شایعترین این آسیب پذیری ها محسوب می شوند، این حملات که مختص APEX نیز نیستند با کد نویسی صحیح و امن پیشگیری می شوند. دیگر آسیب پذیری های محتمل مانند Access Control و Item Protection را می توان به راحتی از طریق تعریف و اجرای ساختار های استاندارد APEX کاملا محافظت کرد و آسیب پذیری های احتمالی را به راحتی جبران نمود. بنابراین امنیت برنامه های APEX به هیچ عنوان از امنیت برنامه های .NET و Java کمتر نیست و پیاده سازی امنیت در آن ساده تر نیز می باشد چراکه معماری آن از پیچیدگی کمتری بهره می برد.

 

۸ . رابط کاربری منعطف و زیبا

در دنیای وب ۲، مشتریان به دنبال رابط کاربری ساده و کاملا زیبا هستند. اوراکل اپکس نگرانی شما را در مورد رابط کاربری با معرفی بیش از ۲۶ قالب (theme) کاملا سازگار برطرف کرده است. علاوه بر این، رابط کاربری شما هیچگونه وابستگی با منطق کسب و کاری که پیاده سازی می کنید، ندارد. اوراکل اپکس به طور کامل از HTML 5 و CSS 3 پشتیبانی می کند، که اجازه تولید رابط کاربری کاملا منعطف و سفارشی را برای نمایش دسکتاپ و یا موبایل می دهند.

 

۹ . پشتیبانی کامل

اوراکل اپکس یکی از ملحقات دیتابیس اوراکل است که از پشتیبانی کامل آن نیز بهره می برد. علاوه بر این انجمن کاربران اوراکل اپکس محل تبادل اطلاعات، پاسخگویی به مشکلات و ارائه راه حل های کاربردی است که روز به روز بزرگ تر می شود. علاوه بر این تیم اوراکل اپکس از جمله فعالترین گروه های اوراکل است که همواره در دسترس بوده و با ارائه بیش از ۷۵ وبلاگ تخصصی به ارائه راه حل و معرفی ویژگی های گوناگون اوراکل اپکس می پردازند.

 

۱۰ . اپکس رایگان است!!

اگر اوراکل را نصب کنید، اپکس نیز به عنوان یکی از ملحقات آن به صورت پیش فرض بر روی پایگاه داده نصب می شود. برای استفاده از اپکس تنها کافی است لایسنس پایگاه داده اوراکل را خریداری کنید، لایسنس اپکس در دل لایسنس پایگاه داده اوراکل نهفته است. بنابراین اگر توسط اوراکل پشتیبانی شوید، برای اپکس نیز پشتیبانی خواهید شد. اوراکل از سال ۲۰۰۴ به صورت سالانه نسخه جدیدی از اپکس را ارائه داده است و خود را بر پشتیبانی کامل از آن مکلف می داند.