معرفی شرکت اوراکل – oracle

نوشته شده توسط :
شرکت اوراکل

اوراکل یک شرکت  فعال در حوزه فناوری‌های رایانه‌ای است که با توسعه و فروش سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزارهای شرکتی و سازمانی شهرت زیادی به هم زده است. دفتر مرکزی آن در ایالت کالیفرنیای آمریکا است و در بیش از ۱۴۵ کشور جهان حدود ۱۰۸ هزار نفر را به استخدام خود درآورده است.

این شرکت علاوه بر تولید سخت افزارهای رایانه‌ای، ابزار مناسبی برای توسعه پایگاه‌های داده و نرم افزارهای کاربردی در کسب و کارهای تجاری و سازمانی از قبیل نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان (ERP)، برنامه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نرم افزار مدیریت چرخه تامین (SCM) نیز تولید می‌کند.

 

نگاهی به تاریخچه اوراكل

لری الیسون، باب مینر و اِد اوتز این شرکت را در سال ۱۹۷۷ با نام «لابراتوارهای توسعه نرم افزار (SDL)» تاسیس کردند. ایده تاسیس این شرکت به هفت سال قبل بر می‌گشت؛ زمانی که الیسون مقاله‌ای درباره «الگوهای رابطه‌ای مدیریت داده‌ها در بانک‌های اطلاعاتی» می‌خواند. در آن زمان فقط شرکت IBM توانسته بود این الگو‌ها را در عمل به کار گیرد و پایگاه داده مشهور به IBM System R را ایجاد کند. الیسون می‌خواست محصولاتی تولید کند که با System R برابری کند. اما IBM کدهای این برنامه را فاش نمی‌کرد.

این شرکت دو سال بعد از تاسیس، نام «نرم افزارهای رابطه‌ای (RSI)» را برای خود برگزید. این تغییر نام همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۲ این شرکت به نام «سیستم‌های اوراکل» و بالاخره در ۱۹۹۵ به نام «شرکت اوراکل» مشهور شد. لری الیسون که خود یکی از موسسان این شرکت بود، در تمام دوران پس از تاسیس مدیر عاملی آن را برعهده داشت. تا اینکه در سال ۲۰۰۴ جفری هنلی جایگزین او شد. ۴ سال بعد آسوشیتدپرس الیسون را پردرآمد‌ترین مدیر اجرایی در جهان معرفی کرد.

اوراکل بخشي از موفقیت خود در سالهای اول تاسیس را مدیون استفاده از زبان برنامه‌نویسی C بود چون برنامه‌هایی که با این زبان نوشته می‌شد، با سیستم عامل‌های مختلف سازگار بود.

 

مسیر توسعه اوراکل

اوراکل جزء اولین شرکت‌های بزرگی بود که برای توسعه خود استراتژی‌های اینترنتی را مورد توجه قرار داد. از ۱۹۹۵ به بعد دست به تولید محصولات اینترنتی همچون مرورگر Oracle PowerBrowser و سیستم عامل لینوکس زد. در سالهای بعد که پای تلفن‌های همراه به صورت جدی‌تر به زندگی انسان باز شده بود، اوراکل یک شرکت تابعه با عنوان OracleMobile را تاسیس کرد.

 

اوراکل در اولین سالهای بعد از ۲۰۰۰ نیز با خرید چندین شرکت رشد شتابنده‌تری به خود گرفت. شرکت‌های PeopleSoft، Global Logistics Technologies، Siebel Systems، Portal Software، Hyperion Solutions Corporation، BEA Systems، Sun Microsystems وRightNow Technologies از جمله مهم‌ترین شرکت‌هایی بود که در این سال‌ها توسط اوراکل خریداری شد.

شرکت اوراکل بخش زیادی از موفقیت خود در سالهای اولیه تاسیس را مدیون استفاده از زبان برنامه نویسی C بود چرا که برنامه‌هایی که با این زبان نوشته می‌شد، با سیستم عامل‌های مختلف سازگار بود.

در سال ۲۰۱۱ درآمد اوراکل از فروش محصولات و خدمات مختلف به رقم ۴۰. ۲ میلیارد دلار رسید.

 

رقابت‌ها

 شرکت اوراکل در زمینه تولید پایگاه‌های داده‌ای و سخت افزارهای مربوط به آن پیوسته با شرکت‌های زیادی در رقابت بود. تا قبل از سالهای ۲۰۰۰ شرکت‌های Sybase و Informix بزرگ‌ترین رقبایش در این زمینه به حساب می‌آمدند. اوراکل توانست در آن سال‌ها بر این دو شرکت پیشی گرفته و چند سالی استیلای بازار را در دست بگیرد. اما پس از رواج استفاده از Microsoft SQL Server در سراسر جهان استیلای اوراکل در این زمینه به پایان رسید. این شرکت هم اکنون بر سر تولید پایگاه‌های داده تحت سیستم عامل‌های یونیکس، لینوکس و ویندوز با محصولات IBM «s DB۲ وMicrosoft SQL Server رقابت می‌کند. اما هنوز هم استیلای بازار پایگاه‌های داده در دست IBM است.

اوراکل در بازار تولید نرم افزار‌ها و برنامه‌های سازمانی نیز با شرکت SAP رقابت می‌کند. رقابت این دو شرکت چند باری هم به دادگاه کشیده شده است.

در سالهای اخیر اوراکل با خرید بعضی شرکت‌ها مثل Hyperion Solutions وارد بازار برنامه‌ها و نرم افزارهای هوشمندی تجاری شد. در این حوزه نیز ناچار بود علاوه بر SAP با شرکت‌هایی مثل MicroStrategy، Actuate و SAS نیز به رقابت بپردازد.

 اوراکل در بازار تولید نرم افزار‌ها و برنامه‌های سازمانی با شرکت SAP رقابت می‌کند. رقابت این دو  چند باری هم به دادگاه کشیده شده است.

اخیراً نیز رقابت‌ها میان گوگل و اوراکل بالا گرفته است؛ تا حدی که اوراکل به دادگاه شکایت کرده و مدعی شده که گوگل در توسعه سیستم عامل اندروید خود، امتیاز انحصاری اوراکل را در زمینه پلت فرم جاوا نقض کرده است.

شرکت HP نیز از جمله شرکت‌هایی است که اختلافاتی با اوراکل دارد. اوراکل مدتی قبل با امضای موافقت نامه‌ای با HP متعهد شده بود که نرم افزار‌ها و برنامه‌هایی تولید کند که با ریزپردازنده‌های ایتانیوم سرورهای تجاری HP سازگار باشد. اما HP حالا اوراکل را به نقض این موافقت نامه متهم می‌کند.

 

محصولات و خدمات

فعالیت‌های شرکت اوراکل طیف وسیعی از فناوری‌ها و خدمات اطلاعاتی را پوشش می‌دهد: پایگاه‌های داده، نرم افزارهای مدیریتی و سازمانی، جستجوگر‌ها، ابزارهای تولید و طراحی نرم افزار، سخت افزار‌ها و در وب سایت اوراکل محصولات این شرکت به پنج دسته تقسیم شده است: پایگاه‌های داده، میان افزار‌ها، برنامه‌های کاربردی، سرور‌ها و سیستم‌های ذخیره و برنامه‌های مربوط به صنایع مختلف.