یوتیوب به عنوان بزرگترین سایت اشتراک ویدئو در جهان شناخته میشود، این سایت یکی از محبوبترین وبسایتهای جهان است و میلیونها کاربر دارد. همچنین میلیونها کانال در این سایت فعالیت میکنند که با انتشار ویدئوهای شخصی یا کاری سعی در تبلیغ تجارت، کسب درآمد یا تنها افزایش فالوور دارند.
چنین سایتهایی علیرغم مزیتهای فراوان هیچگاه از انتشار مطالب منفی در امان نیستند. کانالهای مختلف تصویر و ویدئوهای غیراخلاقی را در انواع شبکههای اجتماعی یا وبسایتهای اشتراک ویدئو مانند یوتیوب، ارسال میکنند که هر روزه در حال افزایش هستند و سیاست مدیران شبکههای اجتماعی آن است که تا جایی که بشود، از این موارد چشم پوشی کنند. میتوان گفت قوانینی هم که در حال حاضر از انتشار مطالب غیراخلاقی جلوگیری میکند تنها به خاطر اعتراض روانشناسان و جامعه شناسان وضع شده و اگر دست مدیران این شبکههای اجتماعی باز بود شاید این قوانین را اعمال نمیکردند!
اما در سالهای اخیر وضعیت در شبکههای اجتماعی یا سایتهای اشتراک ویدئو بسیار وخیم شده، تولید مطالبی که در ظاهر نمیتوان آنها را غیراخلاقی نامید، اما در باطن بازدیدکنندگان را به سمت رفتارهای ناهنجار تشویق میکنند به شدت افزایش پیدا کرده است، حتی سایتهایی مانند توئیتر که پیشتر اجازه انتشار ویدئوهای غیراخلاقی را به کاربران خود نمیداد حال این قوانین را برداشته و کاربران میتوانند هر ویدئوی مستهجن و هنجارشکنی را بدون هیچ محدودیتی منتشر کنند. بازدیدکننده هم تنها با یک اخطار نمایشی مواجه شده و بعد از آن میتواند ویدئوی مورد نظر را به راحتی تماشا کند!
اما این موضوع در حال حاضر تبدیل به بحرانی شده که میتواند بسیار مخربتر و آسیب زنندهتر از گذشته باشد و آن هم ورود کودکان به چنین شبکههای اجتماعی است. این روزها درصد بالایی از کودکان در جهان، تلفن همراه مخصوص به خود را دارند و با اتصال به اینترنت میتوانند با چند کلیک به این مطالب دسترسی داشته باشند. این اتفاق از سالها پیش توسط روانشناسان و جامعه شناسان هشدار داده شده بود، اما با بیتوجهی به آن، حال وارد وضعیت بحرانی شده است. والدین کودکان نیز توجهی به این موضوع ندارند و با عدم کنترل کودکان خود آنان را در این فضای مخرب آزاد گذاشتهاند.
این موضوع مربوط به تمامی شبکههای اجتماعی میشود، اما نزدیک به دو سال است که به وبسایت یوتیوب به دلیل عدم سیاست گذاریهای صحیح در مورد کودکان انتقادهای فراوانی وارد شده و مدیران این شبکه که کارمندان گوگل هستند تا کنون اقدام موثری برای جلوگیری از این اتفاق انجام ندادهاند؛ با این وجود وخامت این بحران حتی بیشتر هم شد است.
در حال حاضر کانالهایی مخصوص کودکان در یوتیوب وجود دارد که کودکان را به چالشهایی غیراخلاقی مانند پوشیدن لباسهای جدید خود (که معمولا لباسهای مناسبی هم نیستند)، فیلم گرفتن از خود و اتاق خود، انجام ورزشهایی مانند ژیمناستیک و یوگا با لباسهای زننده و نامناسب دعوت میکنند. از طرف دیگر کودکان نیز آزادانه این ویدوها را از خود ثبت میکنند و برای این کانالها ارسال میکنند.
متاسفانه بیش از ۹۰ درصد کودکانی که این کارها را انجام میدهند دختران بین ۷ تا ۱۶ سال هستند و تنها هدفی هم که پشت این کار است، افزایش فالوور و دریافت لایک بیشتر است! همانطور که میتوانید حدس بزنید هرچه این دختران زیباتر باشند و لباس نامناسبتری به تن داشته باشند، لایک بیشتری دریافت میکنند. اما عمق فاجعه آنجاست که پسران و مردان بزرگ سال این ویدئوها را تماشا میکنند و نظرات (کامنتهای) غیراخلاقی را در بخش نظرات این ویدئوها ارسال میکنند که بیشتر به تعریف و تمجید از اندام این دختران خردسال مرتبط است.
واضح است که این رفتارها چه تاثیراتی منفی بر ذهن و روحیات این کودکان میگذارد و آنان را به چه سمت و سویی هدایت میکند. فریاد روانشناسان و جامعهشناسان غربی نیز از این وضعیت بلند شده، اما مدیران این سایت تا کنون فکری به حال این وضعیت نکردهاند. تنها اتفاقی که اخیرا رخ داده آن است که یوتیوب بخش نظرات تعدادی از این ویدئوها را (که پر از کامنتهای غیراخلاقی و تاسفبار بود) بسته است.
کشورهای غربی از سالها پیش با تولید فیلمهای مستهجن، وارد کردن سکانسهای غیراخلاقی در فیلمها و سریالهای خود و ایجاد شغلهایی مانند مدلینگ که تنها به بروز زیباییهای ظاهری یک زن میپردازند، سعی در ایجاد جهانی پر از فساد را داشتند. همین کشورها نیز از سالها پیش با شکلدهی شخصیتهایی مانند باربی و مطرح کردن بازیگران و مدلهای زن و مرد جذاب، سعی داشتند تا الگوهای نامناسبی را برای کودکان خود ایجاد کنند تا نسلهای بعدی نیز به این سمت گرایش پیدا کنند.
متاسفانه با فراگیر شدن تلفنهای هوشمند و شبکههای اجتماعی این موضوعات وارد دیگر کشورها مانند ایران نیز شده است. در حال حاضر شبکههای اجتماعی در ایران نیز وضعیت مطلوبی ندارند و حتی سایتهای اشتراک ویدئو ایرانی نیز به این سمت حرکت میکنند. بارها در سایتهای ایرانی مشابه یوتیوب دیدهایم که کانالهای رسمی با انتشار ویدئوهایی به اصطلاح تخصصی مربوط به موضوعاتی مانند مد و لباس یا بحثهای روانشناسی با دیگر موضوعات، مردان و زنان با پوششهای نامناسب را گرد هم آوردهاند و در یک فضای صمیمی و بدون هیچ خط قرمزی به صحبت در مورد مطالب مورد نظرشان پرداختند که به طور معمول این ویدئوها بازدید زیادی نیز دریافت کردهاند.
تنها راه مواجهه با بحران مذکور این است که ابتدا رفتارهای خود را اصلاح کنیم و از بازدید و لایک چنین ویدئوهایی جلوگیری کنیم، در ادامه باید مراقب فرزندان خود نیز باشیم و روش صحیح استفاده از فضای مجازی و استفاده از مطالب مفید را به آنان آموزش دهیم و رفتار آنان را در فضای مجازی کنترل کنیم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان