معرفی نسخه جدید اندروید Q

نوشته شده توسط :
معرفی نسخه جدید اندروید Q

بیش از یک دهه پیش، در سال ۲۰۰۸ بود که اولین تلفن همراه مجهز به سیستم عامل اندروید با نام HTC Dream به بازار عرضه شد. در آن زمان سیستم عامل گوگل بسیاری از ویژگی‌های ضروری امروزی مانند کیبرد نرم افزاری، اعلان‌های کاربردی، ضبط ویدئو، فرمان‌های لمسی و حرکتی را نداشت، اما یک قدم رو به جلو برای آینده تلفن‌های هوشمند به حساب می‌آمد.

امروزه اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل برای تلفن‌های هوشمند است و یک رقیب واقعی برای iOS به حساب می‌آید.

گوگل در سال ۲۰۱۹ از دهمین نسخه اصلی سیستم عامل اندروید رونمایی خواهد کرد، البته تا زمان معرفی این سیستم عامل زمان زیادی مانده، اما به لطف اخبار فاش شده وشایعاتی که پیرامون نسخه جدید اندروید وجود دارد، می‌توان به قابلیت‌های کلی و ویژگی‌های این سیستم عامل پی برد.

اندروید Q چه نامی خواهد داشت؟
در طی ۱۰ سال گذشته تمامی نسخه‌های اصلی اندروید دارای یک نام خاص یا به نوعی یک لقب بوده اند. این نام همواره از یک خوراکی شیرین انتخاب می‌شد تا نشان دهنده شیرینی و لذت کار با اندروید باشد. این روش از اندروید ۱.۵ آغاز شد و ابتدای نام هر نسخه نیز به ترتیب حروف الفبای انگلیسی انتخاب می‌شود. اندروید ۹ با نام Pie شناخته شده است و این به آن معنا است که نام اندروید بعدی با حرف Q. آغاز می‌شود. یکی از معدود شیرینی‌هایی که با حرف Q. شروع می‌شود Queijadinha (یک شیرینی پرتقالی) است، اما با توجه به نام سخت آن به نظر نمی‌آید که مورد استفاده گوگل قرار گیرد. تا اعلام رسمی نام دهمین نسخه زمان زیادی مانده و بهتر است تا آن زمان نام این سیستم عامل را اندروید Q بگذاریم.

حالت تاریک (Dark Mode) اندروید Q
احتمال آن که اندروید Q به گزینه حالت تاریک مجهز باشد بسیار بالا است، البته دلیل این حرف تنها این نیست که گوگل به طور آزمایشی حالت تاریک را روی نرم افزار‌هایی مانند گوگل کروم و یوتوب امتحان کرده است، بلکه از XDA Developers خبر رسیده که آن‌ها به یک نسخه پیش ساخت از اندروید Q که بر روی گوشی گوگل پیکسل ۳ اجرا شده بود دسترسی پیدا کردند و در میان تنظیمات نمایشگر آن گزینه حالت تاریک را پیدا کردند. این حالت نه تنها شامل اجزای رابط کاربری مانند پس زمینه، منو‌ها و صفحه اعلان‌ها می‌شود بلکه نرم‌افزار‌های ارسال پیام و تماس را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با استفاده از این حالت، کار با گوشی در شب یا مکان‌هایی که نور کمی دارند بسیار راحت می‌شود و برای سلامت چشم نیز مفید است، علاوه بر آن این حالت می‌توان به مصرف کمتر نمایشگر‌های AMOLED نیز کمک کند، زیرا پیکسل‌های OLED برای نمایش رنگ تیره، انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

حالت دسکتاپ برای اندروید Q
اعضای تیم XDA Developers در میان بخش‌های مختلف تنظیمات به گزینه حالت دسکتاپ نیز بر خوردند، البته این گزینه مورد آزمایش قرار نگرفت، اما پیش‌بینی می‌شود گوگل می‌خواهد در اندروید حالتی مشابه سامسونگ DeX ایجاد کند، در این حالت تلفن هوشمند با اتصال به مانیتور و کیبرد خارجی می‌تواند مانند یک رایانه رومیزی مورد استفاده قرار گیرد. البته امکان دارد عکلکرد این گزینه کاملا متفاوت باشد.

مدیریت مجوز‌ها در اندروید Q
مدیریت مجوز‌ها یکی از امور حیاتی تلفن‌های هوشمند است، کاربر با این گزینه می‌تواند سطح استفاده هر برنامه از بخش‌های مختلف تلفن همراه را مشخص و در نتیجه حریم خصوصی خود را حفظ کند.

مدیریت مجوز‌ها در اندروی Q پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. یکی از ویژگی‌های جدید این بخش استفاده از مجوز‌های داده شده تنها در موقعیت فعال نرم افزار است، به طور مثال مجوز پیدا کردن موقعیت مکانی (لوکیشن) و استفاده از میکروفن برای یک پیام رسان صادر شده، اما تنها زمانی که آن پیام رسان بر روی صفحه اصلی باز است و مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجوز‌هایش نیز فعال هستند و زمانی که از آن پیام رسان استفاده‌ای نمی‌شود، مجوز‌هایش غیر فعال می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های جدید این بخش آن است که زمانی که یک نرم افزار به طور مثال دسترسی استفاده از میکروفن شما را داشته باشد، این حالت با یک پیام در جایی مانند صفحه وضعیت‌ها در اندروید به شما اعلام می‌شود. همچنین زمانی که کاربر وارد صفحه مجوز‌ها می‌شود، یک صفحه جدید برایش باز می‌شود که در آن اشاره شده نرم افزار مفروض چند بار از مجوز‌های مختلف خود استفاده کرده است.

پشتیبانی ذاتی از گوشی‌های قابل انعطاف
پشتیبانی اندروید Q از گوشی‌های قابل انعطاف در حد یک شایعه نیست، در نوامبر سال ۲۰۱۸ شرکت گوگل به طور رسمی اعلام کرد که اندروید Q هم از گوشی‌های قابل انعطاف و هم مدل‌هایی که با دو صفحه عرضه شده اند، پشتیبانی خواهد کرد.

انتظار می‌رود این ویژگی به صورت یک پارچه و پیوسته در محیط اندروید در دسترس قرار بگیرد. تصور کنید یک گوشی معطف دارید و در حالتی که گوشی شما تا شده است یک فیلم را پخش می‌کنید، در این حین صفحه گوشی را باز می‌کنید و در این حالت ادامه فیلم به طور خودکار به صورت تمام صفحه به نمایش در خواهد آمد.

دیگر ویژگی‌های جدید اندروید Q
افزایش کنترل اپراتور‌ها به دسترسی شبکه: اخبار فاش شده نشان می‌دهند که در اندروید Q اپراتور‌ها کنترل بیشتری بر آن که کدام شبکه می‌تواند یا نمی‌تواند متصل باشد، دارند. همچنین در تلفن‌های همراه دو سیم کارته به طرز راحت‌تری می‌توان بر روی یک شبکه به خصوص قفل شد.

غیر فعال کردن سنسورها: گزینه غیر فعال کردن شبکه و سنسور‌های تلفن همراه در نسخه پیش ساخت اندروید Q که پیش‌تربه آن اشاره کردیم، وجود داشت. در حال حاضر هدف از این گزینه مشخص نیست، شاید این گزینه تنها یک حالت موقتی برای نسخه پیش ساخت اندروید باشد تا تنها مورد استفاده توسعه دهندگان این سیستم عامل قرار گیرد.

تاریخ معرفی اندروید Q
از آنجایی که اندروید ۹ برای اولین بار در جریان کنفران سالانه Google I/O (یک رویداد سالانه مختص گوگل که در آن توسعه دهندگان این شرکت گرد هم می‌آیند) به نمایش گذاشته شد، احتمال می‌رود امسال نیز در جریان این رویداد شاهد رونمایی از اندروید ۱۰ باشیم. البته تا کنون زمان برگذاری این رویداد نیز مشخص نشده، اما در سال‌های اخیر این رویداد بیشتر در ماه می (اردیبهشت) برگزار شده است. اما ممکن است عرضه رسمی این سیستم عامل در پایان سال ۲۰۱۹ و همزمان با معرفی نسل جدید گوگل پیکسل انجام گیرد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان