تشخیص سرطان در 10 ثانیه

نوشته شده توسط :
تشخیص سرطان در 10 ثانیه

زمانی که پزشکان می‌خواهند تومور سرطانی را از یک بافت بدن انسان خارج کنند، باید مطمئن شوند که تمامی سلول‌های آلوده از آن بافت خارج شده باشد، زیرا در غیر این صورت سلول سرطانی باقیمانده مجددا پیشرفت می‌کند و بیماری دوباره باز می‌گردد.

یکی از مشکلات بزرگ در زمینه بیماری سرطان که پزشکان در سالهای اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کردند باقی ماندن بیماری در بدن و جراحی‌های پی در پی بیمار بود، اما به لطف اختراع جدید دانشمندان این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد.

براساس گزارشی که «Science Translational Medicine» منتشر کرده است؛ محققان دانشگاه تگزاس قلم جدیدی با نام «MasSpec» اختراع کرده اند که قادر است سلول های سرطانی را تشخیص دهد. این قلم که بسیار کوچک است و مانند قلم‌های هوشمند می‌ماند، روی بافت آلوده شده به سرطان قرار می‌گیرد و پس از گذشت 10 ثانیه تشخیص می‌دهد که آیا بافت مورد نظر هنوز به بیماری مبتلا است یا خیر.

این به آن معناست که پزشکانی که بیماران مبتلا به سرطان را جراحی می‌کنند، می‌توانند پس از پایان جراحی، با استفاده از این فناوری تشخیص دهند که آیا بافت های بیشتر لازم به حذف از بدن هستند یا خیر.

گفتنی است؛ این قلم روی 253 بیمار مبتلا به سرطان آزمایش شده و نتیجه بسیار قابل قبول بوده است به شکلی که در 96 درصد از موارد توانسته است بافت های سرطانی را به درستی تشخیص دهد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان