استفاده از مواد بازیافتی الکترونیکی در ساخت مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو

نوشته شده توسط :
استفاده از مواد بازیافتی الکترونیکی در ساخت مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو

می‌توان گفت موضوع محیط زیست یکی از مهم‌ترین مسائل عصر حاضر زندگی بشر است، تولید روزانه میلیون‌ها تن زباله، آلودگی‌های زیست محیطی، کمبود آب و گرمای زمین، همگی از مواردی هستند که در حال افزایش‌اند و کشور‌های مختلف به اندازه سهم خود در تلاش‌اند تا جلوی این موضوع را بگیرند.

از طرفی شرکت‌های فناوری نیز کوشش می‌کنند تا مضرات استفاده از محصولاتی مانند تلفن‌های هوشمند را کاهش دهند و از قطعات قابل بازیافت در تولیدات خود بهره ببرند. در این میان کشور ژاپن دست به ابتکاری زده که در نوع خود بسیار جالب است، این کشور میزبان المپیک تابستانی در سال ۲۰۲۰ است. همه ورزشکاران در مسابقاتی مانند المپیک تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به مدال برسند و روی سکو بروند. اما ژاپن برنامه دارد تا با یک طرح زیست محیطی ارزش این مدال‌ها را بیش از پیش کند. این کشور می‌خواهد با استفاده از زباله تلفن‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال، لپ‌تاپ‌ها و وسایل الکترونیکی دیگر که در چند سال اخیر جمع آوری کرده، مدال تولید کنند!

همانطور که می‌دانید در تولید برد‌های الکترونیکی و قطعات دیگری که به طور مثال در ساخت تلفن هوشمند به کار می‌رود از فلز‌هایی مانند طلا، نقره و برنز نیز استفاده شده است. به طور خلاصه این کشور با بازیابی این قطعات و جداسازی آن‌ها از قسمت‌های دیگر، سه مدال مورد استفاده در المپیک را خواهد ساخت.

به طور قطع این ماموریت زیست محیطی آسان نخواهد بود، در حال حاضر ۱۷ ماه تا آغاز این بازی‌ها زمان مانده و جمع آوری قطعات الکترونیکی دور ریخته شده تقریبا به پایان رسیده است. بر اساس گزارش‌ها تا نوامبر ۲۰۱۸ مقدار ۴۷ هزار و ۴۸۸ تن قطعات الکترونیکی دور ریخته شده توسط شهرداری توکیو جمع آوری شد (بخشی از آن توسط مناطق دیگر به مقامات توکیو اهدا شد) همچنین سرویس دهنده اصلی وایرلس در این شهر نیز ۵ میلیون تلفن همراه قدیمی را به شهردار توکیو تقدیم کرد.

هدف اصلی این پروژه این است که نزدیک به ۳۰ کیلوگرم طلا، بیش از ۴ تن نقره و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم برنز از این زباله‌ها استخراج شود تا برای تولید مدال‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گیرد. آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به حجم زباله به دست آمده و تلاش‌های صورت گرفته، هر سه هدف برای ژاپنی‌ها قابل دست یابی است. تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ تمام برنز‌های مورد نیاز استخراج شده، نزدیک به ۹۰ درصد از طلا‌ها و ۸۵ درصد از نقره‌های پیش‌بینی شده نیز استخراج شده است و به طور کلی این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

گفتنی است؛ بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۹۹ آغاز و طی ۱۰ روز برگزار خواهد شد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان