اندیشکدهی آمریکایی «مرکز پژوهشهای پیو» بهتازگی نتایج بررسی خود از عادات مصرف فیسبوک در ایالات متحده را منتشر کرده است. براساس دادههای بهدستآمده، در ۱۲ ماه گذشته ۲۶ درصد از کاربران، اپلیکیشن فیسبوک را از روی گوشی خود حذف کردهاند. همچنین درصد قابل توجهای از افراد (۵۴ درصد)، تنظیمات حریم شخصی خود را تغییر دادند؛ در حالی که ۴۶ درصد همان تنظیمات پیشین را مناسب دانستند.
مرکز پژوهشی فوق، بررسی خود را بین تاریخ ۲۹ می (۸ خرداد) و ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) از بین نزدیک به ۵ هزار پاسخدهنده انجام داده است. از مجموع این تعداد، ۴۲ درصد از چک کردن فیسبوک برای دورهای چندین هفتهای یا بیشتر سرباز زدند. تقریبا یک دهم کاربران آمریکایی نیز تمام دادههای شخصی جمعآوریشده توسط فیسبوک را دانلود کردند.
با این حال، تمایلات گروههای سنی مختلف جالب توجه و البته قابل انتظار هستند؛ بدین صورت که نسل جوانتر تمایل به هوشیاری بیشتری نسبت به حضور آنلاین خود دارد. در واقع دو سوم پاسخدهندگان از بین سنین ۱۸ تا ۲۹ سال، تنظیمات حریم شخصی خود را تغییر دادند و نزدیک به نیمی از آنها، اپلیکیشن فیسبوک را از روی گوشی خود حذف کردند. در طرف دیگر، از بین پاسخدهندگان بالای ۶۵ سال تنها یک سوم، تنظیمات حریم شخصی خود را تغییر دادند و اندکی بیش از ۱۰ درصد از آنها نیز اقدام به حذف اپلیکیشن فیسبوک کردند.
در ادامهی گزارش آمده است که هرچند کاربران در تلاش برای نقل مکان از فیسبوک هستند؛ اما این غول شبکهی اجتماعی در سهماههی دوم ۲۰۱۸ در آمریکا و کانادا صاحب همان تعداد کاربر روزانهی فعال در سهماههی پیشین از آن یعنی ۱۸۵ میلیون نفر بود. همچنین باید خاطرنشان کرد که حذف اپلیکیشن فیسبوک بهمعنی خاموش کردن کامل این شبکهی اجتماعی نیست؛ زیرا این احتمال وجود دارد که برخی از افراد تنها بهمنظور حفظ باتری گوشی هوشمند خود یا صرفا برای نظرسنجی چنین کاری را انجام داده باشند.
منبع : زومیت